Varige ændringer og varigt vægttab

Varige ændringer og varigt vægttab.

Har du lavet dine egne leveregler ? De kan spænde vidt fra person til person og godt for det – for vi er jo heldigvis forskellige og lægger vægt på forskellige områder i vores liv.

Når vi taler om sundhed, varige ændringer og varigt vægttab, vil jeg give dig 10 eksempler på leveregler du med fordel kan bruge:

1. Vægttab handler om balance. Dit samlede vægttab afhænger af, om du over en længere periode indtager færre kalorier, end du forbruger. Du bliver ikke overvægtig af at spise et enkelt stykke kage, hvis du vel at mærke opvejer balancen og sparer på noget senere. Eller bevæger dig mere.

2. Det behøver ikke være perfekt for at være godt. Husk at to skridt frem og et tilbage samlet set er et skridt frem. Husk at overskuddet ikke er konstant for nogen mennesker. Glæd dig over små fremskridt.

3. Alt er tilladt. Lad være med at forbyde dig selv bestemte madvarer, som du har virkelig stor lyst til. Vi mennesker har nemlig en tendens til at spise mere af lige netop det, vi går og forbyder os selv. Øv dig i at spise med nydelse og uden dårlig samvittighed – men i mindre mængde end du plejer. Tænk på mad som hverdagsmad (fx frugt, grønt og fuldkort) og sjældenmad (fx kage, slik og chokolade) istedet for at opdele maden i “tilladt” og “forbudt”.

4. Alt giver dig noget godt. lad være med at dømme nogle vaner som dårlige vaner. Alle vaner giver dig noget godt ud fra et bredt perspektiv. Chokolade kan fx give dig nydelse, belønning og ro. Men når du vil tabe dig, så spørg dig selv: Hvordan kan jeg opnå samme gevinst på en sundere måde?

5. Vær tålmodig. Husk at vægttab ikke er det eneste mål. Faktorer som at have det godt, holde sine gode vaner og blive sundere er ligeså vigtigt som et egentligt vægttab.

6. Bliv ved. Det er bedre at gøre lidt af det rigtige som du kan blive ved med, end at ændre en masse, som du ikke kan blive ved med. Husk dig selv på gevinsterne ved at du lever sundere og taber dig – også når du har nået dit vægtmål.

7. Acceptér din lyst. Det er naturligt at blive lækkersulten engang imellem. Overvej hvad du kan spise så du får tilfredsstillet din trang på en mere kalorievenlig måde. Eller hvad du kan gøre for at du ikke har brug for at spise noget lækkert.

8. Tænk positivt. Vend negative tanker og ord til positive så ofte du kan. Tænk muligheder fremfor begrænsninger.

9. Døm ikke dig selv. Lad være med at dømme det, du gør eller ikke gør. Prøv i højere grad blot at konstatere uden at være hård ved dig selv. Hvis noget ikke virker, så acceptér det og prøv så noget andet.

10. Vær nysgerrig og prøv af. Vær åben og eksperimenterende i forhold til dine vaner og valgmuligheder. Det er kun dig, der ved, hvad der fungerer for dig. Du er eksperten i dit liv. Prøv muligheder af og blive ved med det, der føles godt og nemt for lige netop dig.

Kunne du tænke dig at se et eksempel på en kostplan på 1500 kalorier? Brug den som inspiration til at sammensætte din egen kost.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *