sund, ren og glødende hud

Sund, ren og glødende hud

En hud der er blød, lækker og sund er vigtig for vores sundhed.

Huden er kroppens største organ. Vi både optager og sveder igennem huden. Huden er kroppens store sladrehank, for den fortæller om vi er stressede, ryger, får for lidt vand, for meget sukker, en forkert kost osv.

Det betyder også noget for vores mentale sundhed, hvordan vi tager os ud. Ikke alene for, hvordan vi opfattes udadtil, men også for, hvordan vi har det med os selv indadtil. Det kan føre til at vi får mere energi og vores selvtillid øges – banalt men sandt!

Huden har brug for vitaminer, mineraler og fedtsyrer for at være sund, og hvis vi ikke får nok gennem kosten, vil det gå ud over huden. Kroppens livsnødvendige organer tager nemlig i første omgang det, de skal bruge. Det, som er tilbage, får huden.

Spis masser af fødevarer, som indeholder de sunde fedtstoffer. Dem finder du i blandt andet i fisk, nødder, hørfrø, avocado og fuldkorn. De sunde fedtstoffer er med til at danne nye hudceller, samtidig med at de beskytter og plejer huden.

Kost der beskytter din hud, får den til at stråle og se sund ud:

Mandler: Beskytter huden, tilfører E-vitamin – er den vigtigste fedtopløselige antioxidant. E-vitamin er særlig effektivt til at beskytte cellemembranerne omkring hudcellerne mod beskadigelse fra frie radikaler. Det kan udsætte hudens ældningstegn.
Spis 10 mandler om dagen. Mandler er perfekt som snack mellem måltiderne eller som del af en salat eller mysli.

Gulerødder: Giver huden kulør, tilfører carotener  som er plantefarvestoffer, som bliver lagret i huden, hvor de hjælper til at give kulør. Carotener virker også som antioxidanter, og en del af dem bliver omdannet til aktivt A-vitamin, der fremmer dannelsen af ny, frisk hud og beskytter huden mod infektion.
Spis mindst 50 g om dagen.

Laks: Giver klar hud da det tilfører langkædede, flerumættede omega-3-fedtsyrer, selen og D-vitamin.
Omega-3-fedtsyrer modvirker betændelse – også i huden, hvor det kan give tendens til røde områder og uren hud. Omega-3-fedtsyrer indgår i cellemembranerne og er nødvendige for optimale funktioner af alle celler – specielt i huden, men også i håret.

Selen er en vigtig antioxidant, der beskytter hudcellerne mod beskadigelse. Det hjælper bl.a. til at modvirke rynker. Ny forskning har fundet D-vitamin-receptorer i huden og hårfolliklerne. Det betyder, at D-vitamin har en grundlæggende betydning for en normal funktion af vedligeholdelsen af huden og produktionen af sundt hår.
Spis en laksemad eller ovnstegt laks nogle gange om ugen, så du i gennemsnit får 25 g laks pr. dag. Det giver dig det D-vitamin og de omega-3-fedtsyrer, som du har brug for.

Citroner , appelsiner (og andre citrusfrugter): Modvirker rynker og fremmer hudens elasticitet.
C-vitamin fremmer dannelsen af kollagen i huden. Kollagen er det vigtigste protein i bindevævet. Det har afgørende betydning for hudens styrke og elasticitet. Nedbrydning af kollagen fører til dannelse af rynker. C-vitamin fungerer også som en antioxidant i kroppens vandholdige faser. C-vitamin og E-vitamin styrker hinandens virkning som antioxidanter og er derfor et rigtig godt miks.

Spis en appelsin om dagen. Appelsiner er velegnet på morgenbordet eller som mellemmåltid. Er du ikke vild med at pille appelsiner, så skær ud i både, og gnav! Et glas friskpresset appelsinsaft pr. dag er også godt, selv om du så går glip af de stoffer i frugtkødet, der bliver siet fra. Men appelsinsaft er en god genvej til at få lidt ekstra C-vitamin. Start gerne dagen med en kop kogende vand med friskpresset citron i. Husk også at put masser af citroner i dine friskpressede juicer.

Avocado: Er vitaminrig på især B-, E- og K vitamin og meget rig på umættede fedtsyrer. Spis 1/2 om dagen. Som pålæg på dit rugbrød, med rejer, som guacamole dip til dine grøntsager.

Og husk så at drik MASSER af vand – gerne tilsat citron – det fugter huden og renser tarmene og får din hud til at stråle!

Vand: Er det mest oplagte middel mod tør hud. Hvis din krop mangler væske, trækker den vand væk fra huden for at bruge vandet til de mest livsvigtige funktioner i stedet for. Dermed er der så ikke overskud til at holde hudcellerne i optimal væskebalance. Det kan ses og mærkes som tør hud.
Hvis du har dig selv mistænkt for at drikke for lidt vand, så prøv at drikke en halv liter vand ekstra pr. dag i 14 dage og se, om det virker. Der er ingen grund til at overdrive og drikke flere liter mere pr. dag. Du har brug for i alt 1,5 liter vand fra drikkevarer om dagen plus det, du sveder ud under sport og motion.

Jeg har bedt kosmetolog Linda Kjærgaard – ejer af Cosmetic Clinic Kollund om hendes bedste bud på, hvordan vi skaber den bedste sundhed for vores hud.

Linda Kjærgaard

– Hvad er efter din mening, Linda, den største fejl de fleste kvinder begår, når det kommer til deres hud?

Linda: At vi giver vores hud for lidt opmærksomhed. Det er kroppens største organ, som beskyttelse en kappe, der ”holder om os”. Ofte ser jeg mange komme til mig, når det står rigtig skidt til med huden. Mange griber hurtig et hudplejeprodukt ned fra hylderne, uden at vide om dette produkt vil give huden det den har brug for.

Som kosmetolog bør man fortælle kunderne, hvilken hudtype de har og hvilke produkter de skal bruge, det er jo det vi ved noget om. Vi ved især noget om tillægsprodukterne ampul og serum, hvilken kraftig virkning de har, samt hvor hyppigt man bør peele huden og bruge maske.

Desuden er det fornuftigt at gå til kosmetolog regelmæssigt, da vores hud b.la. ændrer sig i forhold til årstiderne, nogle gange har huden brug for fugt og andre gange noget beroligende eller opstrammende. Når jeg siger regelmæssigt, så vil det også være individuelt fra person til person, nogle har et større behandlingsbehov og bør komme hyppigere til en behandling. Det varierer meget forskelligt lige fra intervaller på 4 uger eller hver 3 måned mellem behandlingerne.

Hvad er det vigtigste at gøre, når man vil have en sund hud?

 Linda: At leve sundt – det er kosten, motion og søvnen og det liv vi lever – undgå stress! Vær gode ved os selv – oplev glæde ved de ting vi gør!

 Hvad er din skønhedshemmelighed?

Linda: Udover de ting jeg har nævnt, så er det bedste skønhedsmiddel smilet – husk at smile og vær glad. Alle er smukke når de smiler og man får så meget tilbage.

Kan du anbefale ét produkt, du ikke kunne leve uden?

Uden at nævne noget mærke, så vil jeg helst ikke undvære en peeling. Der findes peelinger til krop og ansigt – begge dele er for mig uundværlige, fordi peeling fjerner gammel talg og skæl, det giver huden ny glød og vitalitet. Det hjælper huden til bedre at optage næring og virkestoffer fra cremer og så får man en dejlig blød hud.

Yderligere synes jeg det er meget vigtigt med vitaminer og mineraler. Jeg tror ikke på at vi får nok gennem kosten. Rigtig mange kvinder lider af jernmangel og D-vitaminmangel uden at vide det, hvilket påvirker vores livskvalitet. E-vitamin og B-vitaminer er super gode skønhedsvitaminer. 

 

 
Få opskrifter på sunde snacks her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *