søvn er vigtigt - sov dig sund og slank

Søvn er vigtigt – sov dig sund og slank

Du ved at sund mad og motion er vigtige faktorer til et langt liv. Men ved du at du skal prioritere din søvn lige så højt?

Mange opfatter søvn som en periode, hvor hjernen lukker ned og kroppen slapper. men det er helt forkert. Når du sover, er din hjerne aktiv og den går gennem forskellige cyklusser, som hver har deres formål f.eks. at sikre indlæring og hukommelse. Og at du føler dig udhvilet og fuld af energi den efterfølgende dag.

Når du sover arbejder dine gener på at reparere og optimere alle dele af din krop. Hvis du ikke sover nok, stopper den proces. Det kan f.eks. gå ud over dit immunforsvar så ikke kun harmløse men også alvorlige sygdomme får bedre muligheder for at bide sig fast.

Sover du ikke nok, forstyrres dit stofskifte også, så du nemmere tager på i vægt. Dårlig søvn feder da hjernen ikke kan kende forskel på sult, tørst eller manglende søvnbehov. Så for at holde sig vågen beder kroppen om mad for at få energi til at holde sig vågen.

Mangel på søvn kan, ligesom for lidt motion og for meget usund mad, resultere i livsstilssygdomme, som giver sig til udtryk senere i livet.

Alle voksne bør sove uafbrudt i mellem syv og otte timer hver nat. Dit søvnbehov kan ændre sig. Hvis du i en periode er stresset eller træner meget har kroppen brug for mere hvile og søvn end du plejer at få. Rigtig mange sidder til sent på aftenen og arbejder. Det ville ikke været et problem, hvis det var muligt at sove længe dagen efter, men sådan er det sjældent. Arbejdet kalder igen næste morgen.

For at tænke klart, reagere hurtigt og huske bedre har vi brug for søvn. De områder af hjernen, som hjælper med hukommelsen og indlæringen er særdeles aktive, når vi sover. Mental krævende opgaver løses bedre efter en god nats søvn. Bare en time for lidt søvn kan få dig til at miste fokus og sænke din reaktionsevne. Træthed gør også at du er mere tilbøjelig til at tage større risici og træffe dårlige beslutninger.

Søvnen påvirker også dit humør og hvem gider gå rundt og være en sur kælling? Så her får du lige 5 tips til hvordan du sover bedre:

  1. Gå i seng på faste tidspunkter. Kroppen har et indre ur, og det fungerer bedst, hvis du holder et fast søvnmønster.
  2. Skab et godt sovemiljø. Fjern alt hvad der kan distrahere. Luft ud og hold soveværelset køligt.
  3. Slap af og tag et bad. Afsæt tid til at falde helt ned inden du rammer madrassen. Et dejligt bad og lidt homespa kan også virke afslappende. Du får samtidig tid til at få passet og plejet din hud, som også er en del af din sundhedsrutine.
  4. Undgå alkohol og koffein inden du skal i seng.
  5. Skab ro i dit hoved. Hvis du har alt for mange ting kværnende i hovedet så skriv dem ned på en blok du har fast liggende ved sengen. Og bestem dig så for at du kan gøre noget ved dem i morgen. Ofte har problemet løst sig af sig selv når du vågner ellers har du de ting du skal have gjort noget ved på den todoliste du lavede aftenen før.

en god nattesøvn får dine hormoner i balance og gør det nemt at forbrænde mavefedt.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *