sæt fut i forbrændingen

Sæt fut i din forbrænding

Forbrændingen kan i grove træk deles op i basal stofskifte og muskelforbrænding.

Dit stofskifte styres ud fra hormoner i skjoldbruskirtlen og din forbrænding er afhængig af din muskelmasse. Den forbrænding, der kommer fra dine muskler, udgør størstedelen af din totale forbrænding, ca. 60% og den kan du påvirke ved træning.

Når du påvirker din muskelmasse med træning, bliver din fedt forbrænding altså bedre, samtidig med at den gør dine muskler flotte og stærke.

Sådan spiser du dig til en højere forbrænding:

✔Først og fremmest skal du spise nok protein til alle hovedmåltider. Protein er særligt effektivt, når det gælder fedtforbrænding.

✔Dernæst skal du have fokus på dit blodsukker og din insulinproduktion. Insulinen er et opbyggende hormon, der hæmmer din fedtforbrænding. hvis dit insulinniveau er højt, har du lettere ved at tage på og derfor er det vigtigt, at dette niveau normaliseres. (Snup bogen om sunde snacks, her nederst på siden og få masser af lækre opskrifter på, hvordan du holder dit blodsukker stabilt).

✔Spis det monoumættede fedt, da det virker særligt godt i forhold til insulin og insulinfølsomhed. Det findes i f.eks. olivenolie, hasselnødder, mandler, pesto og avokado.

Sådan træner du dig til en høj forbrænding:

💪 Det optimale vil være at træne flere gange om ugen og at træningen foregår ved høj intensitet og gerne med vægte. Forskning har vist, at den type træning er bedst for din forbrænding og din blodsukkerregulering.

💪 Læs mere om denne type Høj intens interval træning og om, hvordan du på mindre tid får mere ud af din træning.

Undgå dette og oprethold din gode forbrænding:

👉 Et højt indtag af kulhydrater, som sukker og hvidt brød, over længere perioder kan bremse din forbrænding.

👉Alkohol nedsætter forbrændingen.

👉Manglende søvn og stress er også med til at påvirke forbrændingen negativt. Hvis du ikke sover nok, kommer der ubalance i kroppens hormoner og stress- og kortisolniveauet stiger.

Lær alle de faktorer der gør at du får en højere forbrænding og smider de sidste 5 kg.

smid de sidste 5 kg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *