så usundt er det at være inaktiv og sidde ned

Så usundt er det at være inaktiv og sidde ned

 

Du ved godt at det er usundt at være inaktiv. Men vidste du at, hvis du sidder ned det meste af dagen og kun bevæger kroppen, når det er absolut nødvendigt, så lever du lige så usundt, som hvis du var ryger?

Forskerne anbefaler, at vi begynder at betragte det at være fysisk inaktiv, som lige så skadeligt som rygning. Det kan måske lyde som negativ tænkning, men for mange mennesker hjælper det faktisk at tænke på det at være langvarig inaktiv som noget skadeligt – noget, der skal undgås – når de skal motiveres til at lette bagdelen fra stolen.

Forskernes pointe er også, at det handler om at undgå at være inaktiv.

Det handler sådan set ikke om at dyrke motion. Det kan også hjælpe på motivationen, hvis man er en af dem, der ikke ser sig selv som sådan én, der træner eller dyrker sport. Den gode nyhed er nemlig, at der ikke skal så meget fysisk bevægelse til, før det er lige så gavnligt for sundheden som at lade være med at ryge.

150 minutter fysisk aktivitet ved moderat intensitet om ugen er, hvad der skal til. Det svarer eksempelvis til et omfang på en halv time om dagen. Moderat intensitet svarer eksempelvis til et omfang på en halv time om dagen. Moderat intensitet svarer eksempelvis til hurtig gang. Så du må gerne sidde ned. Og ligge ned. Bare ikke hele tiden.

Prøv i hverdagen at minde dig selv om, at det er meget sundere at gå en tur på en halv time i dag end at sidde stille og få stress over, at du ikke kan tage dig sammen og gå en hel time. Det er også meget sundere at gå en tur i stedet for at sidde stille med stress over, at du ikke har energi til at løbe i dag.

Hvis du er sådan én der dyrker motion, så sørg for at have en plan B til de dage, hvor der ikke lige er tid eller overskud til plan A, Det behøver ikke altid at være perfekt for at være godt nok.

Hvis du derimod syntes, at motion er spild af tid, så få den fysiske aktivitet ind i det, du alligevel skal gøre. F.eks. ved at gå eller cykle som transport til og fra arbejde, indkøb, besøg osv. Det kan måske løbe op i en hel del minutter hver dag.

“Lidt er bedre ingenting” – hvad gør du?

Har du lyst til at optimere din træning og har du kun hørt lidt om intervaltræning og HIIT-meoden? Så kan du læse meget mere om den her.
Få opskrifter på sunde snacks her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *