lær at tænke positivt og bliv gladere

Lær at tænke positivt og bliv gladere.

Tænker du nogensinde over, hvordan du påvirker dine kollegaer og familie med din indstilling? Det kan du med fordel gøre. Forskning viser nemlig, at godt humør og en positiv indstilling er med til at skabe øget livskvalitet.

Derfor skal du lære at tænke positivt

Positiv psykologi er psykologisk forskning i trivsel og optimale præstationer. Det handler bl.a. om, at du i bestemte situationer kan fokusere på at have en positiv tilgang til tingene og tænke positivt.

Rigtig mange situationer egner sig faktisk til, at du vælger at tænke positivt. Ifølge forskning inden for den positive psykologi bør balancen også være i det positives favør. Der skal nemlig 2-3 positive oplevelser til, for at opveje 1 negativ oplevelse. Det er værd at tænke på i forhold til din indstilling til dit arbejde og til livet.

Hvorfor er det, at vi har det med at hænge os i de negative oplevelser?

At fokusere på trusler var hensigtsmæssigt for at sikre overlevelse i urtiden. Hjernen fungerer fortsat på mange måder, som da vi levede under helt andre vilkår i urtiden. Mekanismen med at sikre vores overlevelse og være på vagt over for trusler er der dog stadig.

Og det er det, der kan genere en del af os i dagligdagen. Det, som vores opmærksomhed fanges af, påvirker vores tanker, følelser og adfærd. Derfor er det ikke lige meget, hvor du retter din opmærksomhed hen. Du får negative følelser af oplevelser, som du opfatter som trusler.

Og en negativ følelse varer længere end en positiv. Det tager længere tid at ryste en negativ oplevelse af dig, end den tid du bliver i en positiv oplevelse.

Et af emnerne hos mange af mine klienter er netop, hvordan de bliver gladere og kan tænke positivt i deres hverdag. Sådan at det hele ikke drejer sig om overlevelse, men om at glæde sig over sit liv.

Sådan kan du bruge positiv psykologi i dit liv og i din hverdag:

Vi kan alle sammen med fordel rette mere fokus mod positiv psykologi og trivsel. Ikke kun fordi det naturligvis er rart, at vi selv og mennesker omkring os er glade. Men også fordi det er et af de områder, der rent faktisk giver gevinst på flere fronter.

Solid psykologisk forskning viser nemlig, at hvis man har det godt på sin arbejdsplads, så er man sandsynligvis også mere produktiv, effektiv og innovativ. Og man vil typisk også være lykkeligere i privatlivet.

Det faktum er jo uhyre interessant, uanset om man ser på det ud fra et personligt udviklingspunkt eller arbejdsmæssigt.

Du kan selv gøre meget for at trives bedre eller for at få andre til at trives. Du kan gøre det ved hjælp af positiv psykologi. Med det mener jeg ikke, at du skal rende lalleglad rundt med en kæmpe stor ja-hat på uanset hvilken træls situation, du befinder dig i.

For der er helt sikkert situationer, hvor det kan betale sig at have de negative briller på: Nemlig når der er fare på færde – når din intuition fortæller dig, at det her skal du holde nallerne fra.

Er du en lyseslukker eller lysetænder?

Du kan tage en aktiv beslutning om, hvorvidt du vil være lyseslukker eller lysetænder. Ønsker du at være lysetænder, kan du eksempelvis starte med at identificere, hvad dine styrker er og folde dem mere ud. På den måde bliver du en person, som trives og spreder positiv energi.

Humør smitter. Og ikke kun lidt. Det smitter tre led ud. Heldigvis viser undersøgelser samtidig også, at trivsel smitter mere end mistrivsel. Som menneske kan du altså påvirke dine omgivelser med en positiv indstilling, der er med til at gøre det bedre for både dig selv og andre.

Et par øvelser, der styrker din positive tankegang:

Du kan skrive 3 gode ting ned, der er sket i dag før du går i seng. Skriv gerne hvorfor du opfatter dem som gode, for det vil forstærke de positive følelser forbundet med oplevelserne. Ved at lave øvelsen hver aften får du flyttet din opmærksomhed til det, der er positivt i dit liv og du bliver generelt mere glad.

Du kan skabe dig en dejlig dag:

Afsæt en fridag hver måned, hvor du forkæler dig selv med dine foretrunkne nydelser. Vær god imod dig selv og planlæg dagen time for time med ting du nyder.

Hav symboler i dit hjem, på din krop, på din telefon, som minder dig om de ting du sætter pris på og gør dig glad og positiv. Hver gang du ser dit symbol retter du dine tanker i positiv retning.

Jeg vil med glæde høre, hvad du har gjort af forandringer og af erfaringer for at skifte dit mindset til lysere og mere positivt – skriv dem herunder i kommentarfeltet.

Husker du at gøre noget godt for dig selv og tænke positivt om dig selv? Læs her hvor vigtigt det er at du giver dig selv omsorg.

Få opskrifter på sunde snacks her

Comments

  1. Naja Wolff says

    Super indlæg!!
    DU, Malene, er i hvert fald en lysetænder! :-)
    Jeg selv kan blive meget bedre til at holde fast i positiviteten. Jeg har dog i de sidste 3 år gjort forbedringer/forandringer:
    Jeg får massage (hos dig ;-)) 1 gang månedligt, jeg omgiver mig med mange farver i min lejlighed, jeg har billeder af mine forældres hunde som baggrund på min pc og mobil, jeg skriver dagligt med min altid positive ven, jeg hører glad musik osv osv :-)

  2. says

    Tak for din kommentar kære Naja. Dejligt at høre at du så bevidst bruger dine omgivelser til at holde fast i positiviteten. OG det virker jo kan jeg se :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *