uden energi

Er du træt, udkørt og uden energi?

Bliv skarp på, hvad det er, der gør at du er uoplagt og boost din energi helt uden besvær.

Er du træt, udkørt, lettere deprimeret og uden energi kan det være at:

1). Du sover for lidt.

Søvnmangel gør din krop træt og udmattet. Din krop skriger efter sukker, kaffe og andre stimulanser dagen igennem for at holde dig vågen og igang. Dit blodsukker kører op og ned og det samme gør dit humør og din energi.

Du vil også kunne mærke at du mangler dømmekraft, skarphed og overskud til svære beslutninger.

2) Du spiser for lidt.

Rigtig mange kvinder vil gerne tabe sig/holde den slanke linie og springer derfor ofte måltider over. De tror det er en god strategi for at komme ned i vægt. Det er ikke en god løsning. Hvis du springer dine måltider over har kroppen ikke nok brændstof at køre på og dine kræfter og dit overskud forsvinder.

3) Du har for få pauser. 

Alle har brug for (mentale) pauser i løbet af dagen. Dvs. ikke kun pauser du holder for at spise. Men også pauser, hvor du giver dig selv lov til at tænke på det, der kommer til dig. Du behøver ikke at gøre noget ved de tanker der kommer til dig. Men tillad dig selv at lade tankerne flyde og mærk efter, hvordan du egentlig har det.

Hvis du ikke tager dig et par pauser på 15-30 min hver dag, ender du med at stresse dig selv. Stress øger adrenalinniveauet og sætter kroppen i alarmberedskab. Det gør bl.a. din søvn dårligere og dræner dig for energi. Husk du skal nyde før du kan yde. (Nej, ikke omvendt som du måske lærte hjemmefra, hvor du så din mor fare rundt og ordne konstant…)

4) Du får ingen eller for lidt frisk luft.

Frisk luft, sollys og naturens smukke sanseindtryk er vigtige faktorer for at afstresse din overbelastede hjerne og for at fremme dit energiniveau og din mentale sundhed. Hold sindet sundt med naturen, som veldokumenteret medicin mod stress og tristhed. Naturen giver os i det hele taget ro og tid til at reflektere over livet.

Andre fordele ved at du bevæger du rundt udenfor er sollyset, som får niveauet af serotinin (en slags lykkehormon) i hjernen til at stige, hvilket bevirker at du føler dig gladere. Samtidig gavner lyset og solens stråler produktionen af D-vitamin, som er vigtig for dit energiniveau og din krop, som har brug for D-vitamin for at kunne optage calcium og fosfor. Det er vigtigt at holde dit D-vitamin niveau konstant hele året, for hvis du mangler D-vitamin, øges risikoen for sygdomme som knogleskørhed.

Naturen og dens dufte virker beroligende og afstressende på os og gør os gladere. Og ture i naturen er en god måde at komme ”ned i kroppen” på igen, efter en stressende periode. Ture ud i naturen kan også bruges til at undgå eller mildne efterårs- og vinterdepressioner.

5) Du er for inaktiv.

Fysisk aktivitet en rigtig god energibooster. Din krop fungerer bedst når den får sig rørt og som den er bygget til. En gåtur, løbetur eller cykeltur vil give din hjerne en pause og du vil føle dig mere frisk bagefter. Husk alt tæller og lidt er også godt!

Sådan får du ny energi:

1) Prioter din søvn. Det er den hurtigste (og nemmeste) vej til mere energi. Gå i seng kl. 22. og sov gerne senest kl. 22.30.

2) Sunde og regelmæssige måltider, der matcher dit aktivitetsniveau, vil give dig energien tilbage.

3) Lyt til din krop og mærk, hvor dit stressniveau er lige nu. Hvis du fornemmer, at din krop og dit hoved trænger til en pause, så tag dig selv alvorlig og giv dig selv en pause.

4) Brug naturen til at udrense tankemylderet i hovedet og få det vigtige D-vitamin fra sollyset (også de dage det er gråvejr).

5) Dyrk regelmæssige fysisk aktivitet. Du får energi af at bruge energi.

Efter en opladende tur ude i naturen kan du varme dig på en af disse lækre og meget sunde supper, der tilfører din krop masser af vitaminrige grøntsager.

supper

Snup denne opskriftsbog helt gratis og lær nemt, hvordan supper booster din sundhed.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *