er du sukkerafhængig

Er du sukkerafhængig?

Kender du det med at du bare skal have et stykke slik eller chokolade lige NU? Så er du meget muligt sukkerafhængig.

Vi har en medfødt og naturlig trang til sødt. Når du spiser sødt udskilles Dopamin som er et afhængighedsskabende stof der ligesom Serotonin giver dig en følelse af velvære.

Når først blodsukkeret er ustabilt, er det nærmest umuligt at sige nej tak til sukker. Mange lærer fra barnsben at fremme og hæmme følelser med sukker. Når vi er kede af det får vi slik og noget skal fejres får vi endnu mere. At være sukkerafhængig sidder altså både i psyken og i kroppen.

Det er i virkeligheden simpelt at undgå at blive sukkerafhængig og bekæmpe sin sukkertrang – du skal igennem to trin:

1) Når blodsukkeret er ustabilt, vil kroppen have sukker og får den det bliver blodsukkeret endnu mere ustabilt. Stabilisér ved at spise masser af protein i form af magert kød, ost, æg fjerkræ og skyr og fedtstoffer i form af mandler, avokado, pesto og olie til de 3 hovedmåltider. Hold dig fra hurtige kulhydrater som mel, ris, pasta og købejuice, som bliver omdannet til sukker i blodet. Netop den proces gør at mange sukkerafhængige finder trøst i brød og pasta. Så er du sukkerafhængig og sukkernarkoman, så hold dig til langsomme kulhydrater som brune ris, grøntsager og rugbrød, sammen med protein og fedt.

2) Kvit sukkeret – tag en kold tyrker. En blid nedtrapning fastholder dig i at være sukkerafhængig. Sukker er tit forbundet med vaner og følelser. Find derfor ud af hvilke følelser der aktiverer din sukkertrang. Spiser du når du er stresset, ked af det eller når du skal hygge? Spørg så dig selv: Hvis det ikke er chokolade jeg har brug for hvad er det så? Svaret kan være en pause, søvn, et kram, latter, kærlighed osv. Begynd at opfylde dine egentlige behov i stedet for at bedøve dig med sukker.

Du kan sagtens få et afslappet forhold til sukker, men det kræver lysten til at se på dig selv og dine mønstre. At ændre det grundlæggende i dine vaner gør at de nye vaner bliver holdbare.

Kender du det med, at du føler dig trist, vred eller stresset, og din eneste udsigt til trøst synes at være at spise noget lækkert? Hvis du kender til trøstespisning er du langt fra alene…. Og jeg vil anbefale dig at se nærmere på minikurset: Slip trøstespisning og ædeflip.

Lær hvordan du slipper trøstespisning og ædeflip – klik her

er du sukkerafhængig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *