Er dit vægttab gået i stå

Er dit vægttab gået i stå? Sådan her får du gang i det igen.

Er dit vægttab gået i stå?

Syntes du at du gør alt det rigtige, men ser ingen resultater?

Kender du den “æv”-følelse, du kan få, når vægten pludselig ikke længere går ned i en vægttabsproces?

Der kan være en lang række årsager til, at vægten på et tidspunkt står stille under dit vægttab, selvom du stadig gør det du plejer. Det kan både dreje sig om, at dit nuværende kalorieindtag passer med dit forbrug, at du har nedsat dit kalorieindtag så meget, at kroppen tror, at der er hungersnød, eller at du under træning opbygger musklerne.

Det er derfor vigtigt igennem et vægttabsforløb hele tiden at justere på forskellige parametre, så du bliver ved at smide kiloene.

Kvinder er ofte meget fokuseret på det tal der står på vægten og glemmer at mærke:

  • den fede følelse af at være sund,
  • et øget velvære,
  • en bedre fordøjelse,
  • den forøgede energi,
  • et større overskud,
  • en lavere og sundere fedtprocent,
  • en bedre selvfølelse,
  • en bedre søvn,
  • at du er bedre til at tackle konflikter,
  • en bedre kondition,
  • en glattere hud.

Og hvad et vægttab og en sundere livsstil ellers fører med sig af fantastiske ting.

Er dit vægttab gået i stå? Sådan her får du gang i det igen.

HUSK at et vægttab/livsstilsændring er SÅ meget mere end det (skide) tal på vægten. Det er din sundhed det drejer sig om!

Og ingen kan måle din sundhed ved KUN at se et tal på vægten! Der er flere faktorer der spiller ind!

Når du skal vurdere dig selv under dit vægttab skal du ikke kun se på vægten men også på dig selv i spejlet. Er du ikke vant til at træne, men pludselig begynder at træne flere gange om ugen, kan det medføre at din vægt stiger. Dette skyldes, at musklerne vokser, mængden af blod i kroppen stiger, og træningen påvirker også hvor meget kulhydrat, der er i musklerne samt kroppens væskebalance.

Hold dig derfor fra at bedømme dine fremskridt udelukkende på vægten, men se på hvordan din krop ændrer sig.

Hold motivation ved at sætte dig en række delmål, der realistisk kan nås inden for 3-4 uger. Det kan være, at du skal tabe dig nogle kilo eller forbedre din kondition. Når du når disse mål, kan du belønne dig selv med en biograftur, noget nyt tøj eller andet, der gør at dit vægttab bliver en god oplevelse. Få nøglen til motivation her.

Har du svært ved at motivere dig selv, kan du teame dig op med en veninde, en kollega eller et familiemedlem og sætte jer en målsætning. Hold en ugentlig kontroldag, hvor I vil følge op på fremskridtene og støtte hinanden. Hvis du gerne vil have sparring og opbakning men gerne vil holde din proces for dig selv, er en kostvejleder en glimrende idé.

Små ændringer i hverdagen kan være med til, at du ikke længere taber dig. Sæt dig ned og lave en liste over, hvad du har lavet de sidste 2 uger.

Har du taget bussen i stedet for cyklen? Har du været meget på cafe? Eller har du haft en stresset periode og været for træt til at få motioneret? Skriver du alt ned, som du har indtaget og al fysisk aktivitet, du har foretaget, vil du have mulighed for at se, hvorfor dit vægttab er gået i stå.

Er du inden i en periode, hvor du ikke har tid til at træne så meget som før, kan du kompensere med at indtage færre kalorier. Eller skal du på ferie og spise godt hver aften, kan du tage en løbetur hver morgen.

Din tur! Snup denne tjekliste og undersøg, hvilke knapper du kan skrue på, hvis din vægt står stille.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *