egenomsorg

Egenomsorg

Når jeg coacher og rådgiver mine skønne klienter om et liv i fysisk og mental balance er egenomsorg altid på dagsordenen.

Du er den vigtigste person i dit liv. 

mors kiosk

Du kan ikke være noget for andre (uden selv at brænde ud) hvis du ikke er noget for dig selv!

Alle ved det – alligevel er egenomsorg noget af det sværeste for de fleste kvinder.

Via egne og omverdenens krav påvirkes vi til at skulle klare os godt, være ambitiøse og nå alt på ingen tid. Det betyder at dine forventninger til dig selv ofte er så høje at du ikke kan indfri dem. Du kan komme til at føle nederlag og tro at du skal kunne magte alle situationer her i livet. Og glemmer fuldstændig dig selv i alle gøremålene.

Mange kvinder glemmer at give sig selv ro til at mærke efter, hvordan de egentlig har det.

Hvis du gang på gang overser dit behov for egenomsorg kan det føre til udbrændthed og andre stresstilstande. Begrebet dækker over en række personlige oplevelser af forskellen på de forventninger, man har til hvad man kan yde og det man faktisk gør. En udbrændt person beskriver ofte sig selv som træt og som værende ligeglad med sig selv og egne behov. Her skal du ikke nå ud.

Du skal huske at du engang imellem skal lukke “mors kiosk” og rive 20 min ud af dagen, hvor du uforstyrret drikker en kop te, får trukket vejret hele ned i maven, får tænkt en tanke til ende, læser i en bog, går/løber en tur eller lignende. Når du yder omsorg for dig selv, er du genstand for din egen opmærksomhed og dine (basale) behov. Og du får ladet batterierne op igen, så du kan åbne “mors kiosk” og svare på børnenes 1000vis af finurlige spørgsmål med overskud og kærlighed.

Sådan får du tid til dig selv:

  1. Begynd med at finde 3 gange 5 minutter hver dag, hvor du er alene og bare sidder uden at foretage dig noget. Det kan være hvornår og hvor som helst.
  2. Gå en tur på en halv time et par gange om ugen. Gerne i naturen, hvis det er muligt.
  3. Sæt tid af i løbet af ugen til at skrive dine tanker ned. Køb en notesbog og skriv løbende, hvordan du har det og evaluér på dig selv: Hvor er jeg henne i det her, hvad har jeg brug for? Har jeg brug for mere tid alene, eller har jeg det godt, som det er nu? På den måde kan du følge med i, om du rykker dig i forløbet.
  4. Prøv at meditere. Du kan f.eks. finde videoer på nettet eller downloade en app, der kan guide dig til at komme i gang.
  5. Husk dig selv i hverdagen. Sæt alarmen på din telefon og sæt kryds i kalenderen, så du husker, at nu er det tid til gåturen eller til at være lidt alene.
  6. Få din nattesøvn. Pas godt på dig selv ved at gå i seng i tide, så du kan lade op igen.

Når du har tid alene og bliver stille og lader tankerne flyde, får du en masse nye idéer og drømme. Det er dér, du kommer i tanke om, at der skal ske noget nyt. Samtidig bliver det, du laver langt mere effektivt, hvis du giver dig selv en pause, inden du går i gang.

På den lange bane opnår du en mindre stresset krop og mere overskud og glæde.

Inspiration til egenomsorg og alenetid:

  • Gå alene i biffen.
  • Tag en tur på café. Du har god tid til at læse spændende aviser og magasiner og virkelig smage og sanse din mad.
  • Gå en lang tur. Kig op og se ting, du ikke lægger mærke til i hverdagen. og gå uden at have et mål med, hvor du skal hen.
  • Lav en hjemmespa-dag. Det behøver ikke at kræve så meget at lave en omgang miniwellness hjemme. Put fødderne i et varmt bad, læg neglelak, tænd stearinlys, drik en lækker te og hør noget godt musik.
  • Dyrk motion – at svede er så godt for dig selv og din krop. Og det føles SÅ godt.

p.s. Vidste du at overspisning og andet misbrug ofte skyldes manglende egenomsorg?……..

Sådan passer jeg på mig selv.

 

Har du lyst til at få blogindlæg som dette direkte i din mailbakke, så skriv dig op her til højre. 

Comments

  1. Nina Houlberg says

    Ja, tak vil meget gerne have blogindlæg. Artiklen med egenomsorg mindede mig lige om, at jeg skal give mig selv omsorg hver dag.

  2. Maria says

    Hej Malene
    Jeg har en lille “serie” om egenomsorg, selvaacept og selvkærlighed på min Facebookside “Kabalen – et liv i balance” og synes at dit indlæg passer godt ind i dette, så jeg deler den i morgen aften. :-)
    Mvh
    Maria

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *