Efterårsdeprimeret

Efterårsdeprimeret?

De allerfleste kan mærke efteråret på kroppen. Der er ingen grund til at bekymre sig, hvis du føler dig sløv og efterårsdeprimeret i et par dage. Det er først og fremmest mangel på lys, som fører til, at folk føler sig deprimerede om efteråret.

Tegn på at du er efterårsdeprimeret:

1. Intet overskud Det første tegn på, at man har en lille efterårsdepression, er, at man føler sig slap og ikke har noget overskud, når mørket falder på. Det virker nok bekendt for de fleste af os.

2. Appetitten øges
Du har nok mærket, at du har lyst til ekstra mad om efteråret – især sukker og kulhydrater. Grunden til det er, at kroppen trænger til mere energi i mangel på dagslys. Hvis du føler et stort behov for mad, så kan det være et tegn på, at din krop bevæger sig ind i en lille efterårsdepression.

3. Trist til mode
Det er almindeligt at føle sig lidt trist og nedstemt om efteråret, og det er klassiske tegn på en efterårsdepression. Vær på vagt, hvis du føler dig MEGET langt nede i over to uger – så bør du søge professionel hjælp.

4. Mindre social
Et typisk tegn på, at man har en efterårsdepression, er, at man ikke ønsker at være social. Nogle trækker sig tilbage og får et større behov for at være alene.

5. Ondt i hovedet Mange får ondt i hovedet og maven, når efterårsdepressionen sætter ind. Det kan være ubehageligt, men det går som regel hurtigt over.

Hvordan kan du undgå at blive efterårsdeprimeret og få en efterårsdepression? 

Det allerbedste tip er at få mere lys. Det vigtigste er at få mindst en halv times dagslys hver dag, og at det rammer øjnene.

Fysisk aktivitet kan også hjælpe med til at gøre tiden lettere. Alt form for fysisk aktivitet tæller. En almindelig løbe-/gåtur som foregår ude i den smukke natur er rigtig godt, da du samtidig kan suge lys til dig.

Sæt tid af til dig selv hver dag. Bare 15-30 min hvor du forkæler dig selv med en god bog, varmt bad, luft, en kop god te gør underværker.

 

 

 

Comments

  1. says

    Jeg investerede i en lysterapilampe sidste år… bare for at få lidt lys ind på kontoret i de mørke dage. Ved ikke om det har en effekt, men det er rart med masser lys.

    Gode nemme tips ellers – og lækker blog!

    /Cammilla

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *