Anbefaling om 6 om dagen

Tror du også at anbefalingen “spis frugt og grønt – 6 om dagen” betyder at hvis du bare spiser 6 æbler på en dag, så bliver du sund og slank?

 Det sker igen og igen.

Der sidder en skøn kvinde overfor mig, som stolt fortæller at hun ihvertfald overholder sundhedsstyrelsens anbefaling, om at spise 6 stk frugt om dagen.
Det er helt sikkert: Frugt er sundt! Men for meget frugt indeholder for mange kalorier hvis du gerne vil tabe dig.

Anbefalingen hedder 6 stk frugt OG grønt om dagen. Og hvis du gerne vil have en sund og slank livsstil skal du gå efter 400 gram grøntsager og 200 gram (2 stk frugt).
Der er nemlig ikke så mange kalorier i grøntsager som der er i frugt.

Facts:

  • I gennemsnit svarer én frugt eller grøntsag til 100 gram. 600 gram frugt og grønt er altså 6 om dagen
  • 100 gram svarer ca til et æble, en stor gulerod, en lille banan, en tomat et par blommer eller en peberfrugt.
  • Det er godt at spise forskellige frugt og grøntsager. De vitaminer og mineraler du får gennem dem nedsætter risikoen for kræft og hjerte-kar-sygdomme.
  • Frugt og grønt har stor betydning i maden. De giver farve og forskellige smagsindtryk i maden. Grove grøntsager mætter godt.
  • Mange frugt og grøntsager kan spises rå og egner sig til at have med på arbejde som mellemmåltid.
  • Kartofler tæller IKKE med i 6 om dagen. De tæller med hos kulhydraterne sammen med ris, pasta og brød. Men spis gerne kartofler, da de indeholder mange C-vitaminer.
  • Oliven og svampe tæller heller ikke med i regnskabet. Det samme gælder tørret frugt og nødder, men de er et godt alternativ til slik og andre søde sager. Du skal dog huske på at de indholder 7-8 gange så mange kalorier som frisk frugt og grønt.
  • Juice, smoothie og most tæller med. Men kun med 1 om dagen, uanset hvor meget du drikker eller hvilken slags. Du kan altså ikke klare dem med at drikke 6 glas juice om dagen. Husk at juice ofte indeholder lige så meget sukker som en sodavand.
  • Børns (4-10 år) anbefaling er 3-5 afhængig af alder.

Og hvad er der så med dét der frugtsukker???

I princippet er det samme slags sukker, der findes i et æble som i sukkerskålen.
Sukker fra frugt er i teorien derfor ikke sundere end andet sukker, men da der i frugt er mange vitaminer, mineraler og fibre, er det en god grund til at vælge frugt frem for slik. Sukkeret i æblet optages også langsommere i koppen end rent, hvidt sukker, da æblet først skal nedbrydes. Den langsommere optagelse gør, at blodsukkeret ikke stiger kraftigt og hurtigt for derefter at falde igen med øget træthed til følge. Derfor kan det være mere behageligt og effektivt at få det langsomme sukker fra frugt end det hurtigere fra sukkerskålen.

Tag de rigtige briller på!

Det allervigtigste for at spise mere frugt og grønt er, at det bliver serveret. Enten som en del af hovedmåltiderne eller spiseklart til mellemmåltiderne.

Jeg hører ofte at folk klager over at de ikke har tiden til at stå og rense/skære grøntsager. I stedetfor at syntes det er en last, så tag de positive briller på og se det som en investering i din sundhed.
Gør det til en vane at sætte 10 min af til tilberedning af grøntsager hver dag. Skær rigeligt og læg grøntsagerne i en tætsluttende beholder med vand og stil det i køleskabet.
Det kan f.eks være stave af gulerod, agurk, peberfrugt, minimajs, cherrytomater, blomkålsbuketter.
Har du børn der klager over at de er sultne lidt tid inden der er aftensmad, så giv dem en skål med nogle af de grøntsager du ALTID har klar i beholderen i køleskabet. Så er du også sikker på at de får deres grøntsager, som de måske ikke altid får spist til aftensmåltidet.
En anden god vane er at servere udskåret frugt i stedet for slik og kage, når I hygger foran tv´et. Det bliver spist – med garanti.

Comments

  1. says

    This post is on 15 spot in google’s search results, if you want more traffic, you should build more backlinks to
    your content, there is one trick to get free, hidden backlinks from authority forums,
    search on youtube; how to get hidden backlinks from forums

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *