forebyg stress

9 tips til at forebygge stress

Stress er blevet en folkesygdom og er på vej til at blive en verdensomspændende epidemi. Men den gode nyhed er, at du kan gøre noget. På samme måde som du kan træne en muskel, kan du forebygge stress ved at give din hjerne mental robusthedstræning.

Stress er et tidstypisk problem. Vores hjerner kan ikke holde til det høje gear, de mange forandringer og præstationskrav på alle livets områder.

Vores hjerner er ikke lavet til de hyppige afbrydelser, som vi hele tiden udsættes for med mobiltelefoner, facebook og mails vi tjekker hele døgnet. Faktisk tager det 20 minutter at komme helt tilbage til det, man lavede inden man blev afbrudt.

 

Tanken er ikke at vi skal skrue tiden og den teknologiske udvikling tilbage. Det handler bare om at sætte nogle grænser som f.eks. at slukke for tv´et og gå offline indimellem. Mange børnefamilier har gavn af, at mor og far slukker for mobilen og ikke tjekker mails og facebook/andre sociale medier fra de kommer hjem til børnene er gået i seng. Eller ihvertfald er “onlinefri” et par faste timer om dagen. Nærværet øges og du er også en god rollemodel for dit barn og lærer det at forebygge stress.

De følgende 9 tips til at forebygge stress tager udgangspunkt i positiv psykologi, hvor fokus er et menneskes styrker og ressourcer. Frem for at se på det sygelige koncentrer man sig om det, der virker og videreudvikler det.

  1. Skriv hver dag 3 gode ting ned, der er sket og skriv, hvorfor du tror, det skete. Denne øvelse hedder taknemmlighedsøvelsen.
  2. Prioriter at være sammen med mennesker, som du er tæt på uden at der skal ske så meget andet end at I er sammen.
  3. Sæt tid af til at være sammen med dig selv. Du skal kun forholde dig til dig selv og dine egne behov og tanker. F.eks. 30 min om dagen. Gør at du får mere overskud til at være dig og til dine omgivelser.
  4. Øv dig på at genkende negative tankemønstre, som fører til negative konklusioner, der ikke har hold i virkeligheden – det jeg kalder dramaet inde i hovedet. Stop op og tænk over, hvad beviset for det negative scenarie egentlig er. Du opdager ret hurtigt at alle de dramaer du spiller inde i dit hoved faktisk aldrig er blevet til noget i virkeligheden.
  5. Gem ikke det, der giver dig glæde og energi til ferien. Få små elementer af det ind i din hverdag. Så hverdagen og livet ikke bliver noget der skal overstås så du kan få weekend/ferie.
  6. Gør ting der får dig til at komme i flow. (Flow er en tilstand, hvor du bliver opslugt af en bestemt opgave og koncentrer dig om det samme i noget tid ad gangen). Det er sundt at komme i flow hvor du glemmer tid og sted og bare har det fedt. Din hjerne frigiver f.eks. belønningsstoffet dopamin som giver en skøn følelse i kroppen.
  7. Dyrk motion, få massage, lav åndedrætsøvelser, mediter eller udøv mindfullness regelmæssigt. Den nyeste hjerneforksning viser at det har stor effekt på at reducere stress.
  8. Spis sunde og gode ting der nærer din krop, så den ikke bukker under med sygdom som vil stresse kroppen.
  9. Tænk positivt men realistisk. Undersøgelser viser, at der skal 3 positive ting til at opveje én negativ. Det er altså afgørende vigtigt at du samler på positive følelser. Alle kan træne nye nervebaner i hjernen ved at være bevidste om det gode, der sker i deres liv. Brug f.eks. “taknemmelighedsøvelsen” til dette.

Har du lyst til at lære mere om hvordan du får tid til dig selv så læs mere her.

Få blogindlæg som dette direkte i din mailbakke, så skriv dig op her til højre.

Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *