Er du træt, udkørt og uden energi?

Er du træt, udkørt og uden energi?

For lidt søvn, for få og usunde kalorier og for få (mentale) pauser i løbet af dagen kan dræne dig for energi.

Er du træt, udkørt og uden energi kan det være at:

1). Du sover for lidt.

Er du træt, udkørt og uden energi?

Søvnmangel gør din krop træt og udmattet. Din krop skriger efter sukker, kaffe og andre stimulanser dagen igennem for at holde dig vågen og igang. Dit blodsukker kører op og ned og det samme gør dit humør og din energi.

Du vil også kunne mærke at du mangler dømmekraft, skarphed og overskud til svære beslutninger.

 

2) Du spiser for lidt.

Er du træt, udkørt og uden energi?

Rigtig mange kvinder vil gerne tabe sig/holde den slanke linie og springer derfor ofte måltider over. De tror det er en god strategi for at komme ned i vægt.

Det er ikke en god løsning. Hvis du springer dine måltider over har kroppen ikke nok brændstof at køre på og dine kræfter og dit overskud forsvinder.

 

3) Du har for få pauser. 

Er du træt, udkørt og uden energi?

Alle har brug for (mentale) pauser i løbet af dagen. Dvs. ikke kun pauser du holder for at spise. Men også pauser, hvor du giver dig selv lov til at tænke på det, der kommer til dig. Du behøver ikke at gøre noget ved de tanker der kommer til dig. Men tillad dig selv at lade tankerne flyde og mærk efter, hvordan du egentlig har det.

Hvis du ikke tager dig et par pauser på 15-30 min hver dag, ender du med at stresse dig selv. Stress øger adrenalinniveauet og sætter kroppen i alarmberedskab. Det gør bl.a. din søvn dårligere og dræner dig for energi. Husk du skal nyde før du kan yde. (Nej, ikke omvendt som du måske lærte hjemmefra, hvor du så din mor fare rundt og ordne konstant…)

Sådan får du ny energi:

1) Prioter din søvn. Det er den hurtigste (og nemmeste) vej til mere energi. Gå i seng kl. 22. og sov gerne senest kl. 22.30.

2) Sunde og regelmæssige måltider, der matcher dit aktivitetsniveau, vil give dig energien tilbage.

3)Lyt til din krop og mærk, hvor dit stressniveau er lige nu. Hvis du fornemme, at din krop og dit hoved trænger til en pause, så tag dig selv alvorlig og giv dig selv en pause.

Fysisk aktivitet er også en rigtig god energibooster. Din krop vil synes rigtig godt om at komme lidt ud og røre sig. Dagslys og bevægelse virker genopladende. En gåtur/let løbetur vil give din hjerne en pause og du vil føle dig mere frisk bagefter. Husk lidt er også godt!

Hvordan får du ny energi, når du føler dig lidt flad? Jeg vil elske at høre dine tips herunder i kommentarfeltet!
Få opskrifter på sunde snacks her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *