Spar på kalorierne når du griller

4 tips til at spare på kalorierne når du griller

Vil du spare på kalorierne når du griller? Og ser du sommerens is og grillaftner, som en udfordring i forhold til din sunde og slanke livsstil?

Her får du tips til, hvordan du kan spare på kalorierne når du griller og komme gennem sommeren uden at tage på. Læs dem og læg din taktik for sommeren allerede nu.

4 tips til at spare på kalorierne når du griller:

1. Hold styr på din ’snacking’
Kendetegnet ved en hyggelig grillaften er, at du sidder i lang tid og hygger dig ved grillen. Selv om du er mæt kan du “komme til” at snacke ekstra kalorier i dig – dels fordi der tit er et stort udvalg af mad, hvor du gerne vil smage det hele, og dels fordi maden står lang tid på bordet og derfor hele tiden er indenfor din rækkevidde.

– Her er det vigtigt, at du gør op med dig selv, inden du sætter dig til bords, hvilken type kød du vil vælge at spise og herefter nøjes med det. Sørg samtidig for, at det du småspiser, er det grønne og sunde tilbehør og ikke et ekstra stykke kød eller et stykke flute med smør.

En skål med gnavegrønt og en lille skål med dip (af f.eks. skyr rørt op med lækre krydderier) kan være med til at redde din slanke linie.

2. Undgå den obligatoriske ’afslutnings-pølse’
Det er gammel skik, at vi slutter grill-måltidet af med en pølse – hvad enten vi er sultne eller ej. Men pølsen kan være et kalorierigt bekendtskab, da den ofte indeholder meget af det usunde mættede fedt.

– Mærk efter om du virkelig har behov for at klemme lidt ekstra ned, inden du sætter tænderne i grillpølsen. Alternativt vil det være en god ide at købe de pølser, som indeholder mindre fedt eller skifte dem ud med kyllinge- eller kalkunpølser.

Hvis du gerne vil spise en grillpølse kan du selvfølgelig sagtens det. Men så lad den være dit kød for den aften. En pølse af god kvalitet (dvs. at den indeholder masser af kød og så lidt fedt som muligt), en lækker salat og en lille klat kartoffelsalat er et udmærket aftensmåltid.

3. Skift alkoholen ud med andre lækre sommerdrikke
Sol, grill og hyggeligt samvær går ofte hånd i hånd med drikkevarer, der indeholder alkohol. Næst efter fedt indeholder alkohol flest kalorier og kan derfor være en trussel mod den slanke linje.

– Hvis du griller på en hverdag, så prøv at hold dig til kolde drikkevarer, der ikke indeholder alkohol. Hvad med en sommerdrik med vandmelon eller jordbær i stedet? Alternativt vil du også kunne spare kalorier fra hvidvinen ved at blande den op med lidt danskvand og tilføje lidt friske skiver lime.

En friskpresset juice er en god velkomstdrink eller dessertdrink (evt. med lidt vodka, hvis du får gæster (vodka er den spiritus med mindst kalorier i !)

4. Spis desserter med færre kalorier
Det er oplagt at slutte af med en lækker dessert som prikken over i’et.

– Giv nogle frugter, f.eks. modne bananer eller ananas en tur over de varme kul. Vend dem nogle gange og drys f.eks. chilli over ananasen. Bananen skal du lade blive på grillen til at skrællen bliver helt sort. Flæk den på langs og dryp lidt mørk chokolade eller kakaopulver henover.

Andre desserter du kan bruge:

Hjemmelavet koldskål, protein pandekager, hjemmelavet is, frugtsalat.

Se mine hjemmelavede variationer af de ovennævnte desserter i bogen sunde snacks.

Ekstra tip: Få dyrket din motion INDEN du sætter dig til bordet. Den dér med: “så går jeg lige en ekstra tur i morgen” holder nemlig ikke altid. Motionen forbrænder kcal, booster din forbrænding OG efterforbrænding. 
Få opskrifter på sunde snacks her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *